1 jaar Digitale Versnelling of 200 sessies later

Ongeveer een jaar geleden ben ik gestart als ‘digitale versneller’. Het concept van  De Digitale Versnelling van Telenet Business  is relatief eenvoudig: Als ondernemer kan je op www.digitaleversnelling.be een timeslot reserveren om twee uur gratis advies te krijgen over online marketing in de breedste zin. Je kan als ondernemer kiezen tussen een aantal specifieke niches zoals social media, e-mailmarketing, branding, ,…

Een digitale versneller is dan iemand die al jaren bezig is met online marketing voor bedrijven. Zelf ben ik al sinds 2005 actief met online marketing, sinds 2018 als managing partner bij STRAK creatief bureau.

Op het jaar tijd heb ik dus zo’n 200 afspraken gedaan. Eerst in Antwerpen en Oost-Vlaanderen, later in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Ik woon op slecht vijf kilometer van de Kennedytunnel maar probeer die poort naar de ‘duivelse ring der stilstand’ zoveel mogelijk te mijden. Ik heb me tijdens die sessies vaak geamuseerd, er is iets heel bevredigend aan het kunnen verder helpen van soms heel onkundige ondernemers of het op punt stellen van de al vrij uitgewerkte strategie van iets ‘vlottere’ collega’s. Ook als er niet meteen een klik was (sommigen vroegen gewoon niks en kijken naar je alsof je een tovenaar bent) probeerde ik er toch een drive in te krijgen en vaak kreeg je na heel wat gerichte vragen over doelen en open vragen toch een heel vruchtbare sessie.

Maar na al die afspraken merk ik ook dat er vaak een aantal problemen terugkeren, dingen waar veel ondernemers mee worstelen. Deze blogpost is dan ook een schets (mijn schets) van hoe de kleinere ondernemer het er vanaf brengt in die online wereld. Daarnaast geef ik graag nog wat high-level tips mee voor de ondernemers die meelezen.

Er worden nog steeds rommelwebsites gemaakt, dure rommelwebsites

Aan mijn collega webbouwers, een paar duizend euro vragen voor een site in 2018 die er al meteen verouderd uitziet en maar ten dele mobile friendly is? Not cool. Het was soms pijnlijk om te zien hoe ondernemers fier hun vrij recente website toonden en ik die eigenlijk moest afbreken. Er wordt echt nog rommel gemaakt waarbij je van ver ziet dat de webbouwer vrij beperkt is qua webtalent en je meteen ziet dat hij of zij gemakkelijke keuzes maakt zonder nadenken.

Tip voor ondernemers : ga je een nieuwe site laten bouwen check dan 2 zaken bij de klanten van de geselecteerde webbouwers :

hoe snel zijn de websites die hij of zij al bouwde? (heel belangrijk geworden voor Google)

zijn deze mobile friendly

Indien deze twee niet in orde zijn >>> walk away.
Laat je niks wijsmaken en geef niet toe op deze twee zaken want dan heb je meteen een minder renderende site. Het web wordt meer en meer mobiel en daarbij is snelheid van groot belang.

Webbuilders

Sommige ondernemers hebben echter niet het budget of de kennis om een site te (laten) maken en gaan voor webbuilders als WIX. Ik was eigenlijk redelijk argwanend tegenover zo’n ‘ding’, maar moet eerlijk toegeven dat ik best wel mooie en werkbare sites heb gezien met die tools.

De site zal wel niet de rapste zijn (en dat is meteen een groot minpunt) en je hebt uiteraard niet een totale vrijheid, maar als het voldoende is voor de klant > ideaal.

Zoekmachineoptimalisatie

Een van mijn favorieten in de ‘online marketing trukendoos’ en al zo oud als Google zelf. Toch heb ik gemerkt dat anno 2018 SEO voor velen nog een soort magie is waarbij je soms hele rare kronkels hoort.

Soms had ik echt zijn om te vragen om gewoon even ‘SEO 2108 best practices’ te googelen… Ik ben ook nog sites tegengekomen met hele spammy teksten (zoveel mogelijk het keyword herhalen weet je wel) of met zelfs tekst en links in dezelfde kleur als de achtergrond (toch al even absoluut not-done).

Bij heel wat sessies heb ik op eenvoudige manier heel wat verbeteringen kunnen aanbrengen (titels, interne linking, image tags,…).

Ook hier zijn een aantal zaken van belang als basis : wil je gevonden worden op bepaalde zoekwoorden. Zorg er dan voor die die zoekwoorden op de website staan (je zou denken dat dit evident is) en dat die zoekwoorden een eigen pagina krijgen met voldoende informatie (tekst!).

Google Mijn Bedrijf

Een van de meest interessante manieren om Google gebruikers naar jouw website te lokken is Google Mijn Bedrijf. Het is gratis (wat vele ondernemers niet wisten of geloofden) en je komt er ‘belachelijk’ hoog mee in Google als iemand zoekt op jouw activiteit +regio of via smartphone. Sommigen hadden al zo’n fiche, maar dan vaak niet volledig ingevuld. Maar bij een groot deel heb ik er toch eentje mogen aanmaken.

Vervelend is wel dat de lijst van mogelijke activiteiten die je kan aanduiden nogal Amerikaans en beperkt is, soms heb je gewoon pech.

Instagram

Instagram is niet mijn favoriete social media kanaal. Natuurlijk snap ik het wel voor ‘pretty brands en love brands’ maar wat moet je als lokaal verzekeringsagent op Instagram gaan doen? Heb je een koffiebar? Ideaal. Heb je een kledingwinkel? Perfect. Maar verwacht niet dat je via Instagram echt ook meteen sales zal doen. Het netwerk was er niet voor ontworpen en ondanks dat je nu ook producten kan taggen is de weg naar een verkoop heel lang. Maar terug: heb je een broodjeszaak en een dagsoep > zet elke dag om 11 uur een foto van die soep online en laat weten in je zaak dat je te volgen bent op Instagram. Easy peasy

Facebook

Grote zus Facebook is een beetje in hetzelfde bedje ziek. Je kan er wel wat meer dingen mee doen (nieuws, team posts, producten, evenementen,..) maar ik ben heel veel ondernemers tegengekomen die eigenlijk Facebook zelf niet gebruiken (geen tijd, teveel zever, hun ding niet, …) en dan wordt het moeilijk natuurlijk om een pagina leuk te maken.
De vraag waarom hun persoonlijk profiel aan een pagina moest gekoppeld worden was ook een klassieker, privacy is een ding voor velen.

Maar ik heb ook pagina’s gezien met een zot bereik die heel mooi werden uitgewerkt en gepromoot. Vaak was dit wel met meer vrouwelijke producten of volgers. Maar er waren ook zeker zaken met een meer mannelijk publiek zoals een motorzaak die toffe posts en filmpjes maakte voor de gepassioneerde motorrijders.

Belangrijke tip die ik vaak heb meegegeven was dat ondernemers die iets willen bereiken op Facebook best een reclamebudget voorzien. De tijd van gratis op Facebook is voor de meesten voorbij. Maar als je 1x een printadvertentie schrapt dan kan je met dat budget al een paar maanden verder. Facebook is een blijft de goedkoopste manier om lokaal mensen te bereiken! Dus zeker testen.

Linkedin

Linkedin bestaat al lang maar is door de overname van Microsoft meer en meer een contentnetwerk geworden en dus toch een beetje de ‘new kid on the block’. Linkedin was vroeger saai met enkel cv’s en een vreselijke usability, maar die tijd is voorbij.

Het hangt er terug van af in welke sector je actief bent, maar het is heel interessant geworden om content te maken en te delen op Linkedin. Je haalt er zonder te betalen vaak een groot bereik mee (gemakkelijker dan op Facebook).
Stel bijvoorbeeld dat je een boekhoudkantoor hebt dan zou je kunnen posts maken met tips over de regelmatige wijzigingen in de wetgeving. Stel dat je kranen verhuurt en je hebt een huzarenstuk op een moeilijke werf of een andere mooie verwezenlijking, ideaal om eens mee uit te pakken.

Ook het gericht mailen via Inmail is een heel interessante pistes geworden. Dit is mailen naar de juiste profielen en dat zonder het ‘gedoe’ van e-mailmarketing!

Mailchimp

Zo’n gedoe is e-mailmarketing nu ook weer niet 🙂 maar het vergt wel een beetje opzetten. Maar met een tool als Mailchimp (ik heb er tientallen geïnstalleerd voor de Digitale Versnelling) kan je heel vlot een mailsysteem opzetten. De templates die je kan gebruiken zijn uiteraard ook een grote hulp.

Waarom e-mailmarketig zo interessant is? Omdat de gemakkelijkste manier om te verkopen is aan bestaande klanten, ook in tijden van GDPR. Heel veel ondernemers hebben een goudmijn aan adressen van jaren terug en doen er niks mee… zonde.

Is de Digitale Versnelling een succes?

Ik spreek uiteraard niet voor Telenet, maar ik denk dat ik mag zeggen dat deze creatieve campagne (die trouwens ook in de prijzen viel op de Effie Awards) een succes is.
Zowel voor de ondernemers die vaak heel blij waren met het huiswerk dat ik (en de andere experts) hen gaf. Maar ook voor Telenet Business zelf die op een positieve manier ook heel veel klanteninzichten kreeg en waar ze als ondernemer online vragen over hebben.
Uiteraard was het voor de experts ook een leuke manier om ook de kleinere ondernemer te leren kennen en de opgebouwde kennis en ervaring ook bij die mensen te toetsen.

Online marketing een vloek of zegen?

De gekende Amerikaans ondernemer Garyvee zei al een paar jaar terug dat alle bedrijven mediabedrijven zijn geworden (zie blogpost). En dat heb ik ook gemerkt, elk bedrijf moet nu online aanwezig zijn en niet enkel met een statische website, maar ook via social media.
Voor sommige ondernemers hoort dit er bij en zien ze veel kansen, voor andere (soms oudere) is dit echt een last en bijna een vloek.
Tijdens mijn tochten door Vlaanderen heb ik me vaak afgevraagd hoe dit zou evolueren? KMO’s en grotere bedrijven schakelen professionals in en vlotte jongens/meisjes kunnen het zelf (mits wat bijscholing). Maar er is wel degelijk een groep die verloren loopt in hun zoektocht, die het niet zelf kunnen (of er tijd voor hebben) en te klein zijn om aan te kloppen bij professionals. Hopelijk zijn ze toch wat ‘opgestart’ door de Digitale Versnelling.

Mocht je na het lezen ook zin hebben in zo’n sessie? Je hoeft maar te surfen naar de website en een slot te kiezen. Als je bedrijf in West of Oost-Vlaanderen is dan kan je mij treffen, woon je in een andere provincie dan zal je vriendelijk geholpen worden door een collega.

Deze blogpost verschijnt op de persoonlijke website van Joeri De Bouvere (joeri.be)